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Vernissage Andreas Trobollowitsch: Komponierte Konfusionen

10. Januar 2025, 19:00

Andreas Trobollowitsch: Komponierte Konfusionen

Ausstellungsdauer: 10. – 31.Januar 2025

Die Arbeiten von Andreas Trobollowitsch bewegen sich zwischen konzeptuellen und ortsspezifischen Kompositionen, Performances, Klangobjekten und Zeicheninstallationen. Die zum Einsatz kommenden Materialien sind zumeist präparierte/selbst entwickelte Musikinstrumente, modifizierte Alltagsgegenstände und Pflanzen, die von Rotationssystemen, Performer:innen oder sich verändernden Aggregatzuständen (zum Beispiel schmelzendes Eis) aktiviert und/oder manipuliert werden. Interessiert an der Dichotomie des Intellektuellen und des Physischen bezieht er dabei visuelle Aspekte, Räumlichkeiten sowie Bewegung mit ein und bedient sich dabei einer spielerischen Praxis, die das Experiment und die Klangfarbe in den Mittelpunkt stellt. Ein Einblick.

Bei den Arbeiten von Andreas Trobollowitsch geht es immer irgendwie um Bewegung. Entweder werden alle erdenklichen Objekte in Rotation versetzt – von an Walkmen befestigten Stiften über Cellobogen Haare an Ventilatoren bis hin zu 2 Meter großen Plattformen samt Musikern oben drauf. Oder es wippt ein ganzer Schwarm Melodikas an 6 Meter langen Blasrohren in luftiger Höhe unregelmäßig im Takt, während diese von prallen Luftballons bespielt einen mikrotonalen Chor ergeben. Manchmal pflügt auch ein Klavier hinter einem Traktor hergezogen durch die Felder Niederösterreichs. Man merkt schon, dass auch dem Publikum einiges an Beweglichkeit abverlangt wird – nicht zuletzt und besonders, was die eigenen Vorstellungen über sich, die Dinge und eigentlich die ganze Welt anbelangt. Denn die Neugierde des Künstlers blickt am liebsten hinter die Fassade des Alltäglichen; sieht im Bekannten immer auch dessen unvermutete Seiten und öffnet so einen Zugang zu einer verborgenen Welt ungeahnter Möglichkeiten und ungenutzter Potenziale. Ein Einblick.
(Text: Hans-Jürgen Hauptmann)

 

OF WOOD AND SYNTHESIS: two solo performances by Andreas Trobollowitsch & Simina Oprescu

Andreas Trobollowitsch: DJ-HOLZ

DJ-Holz consists of mechanical turntables, grooved wooden discs, and dry tree branches of various shapes, lengths, and thicknesses. The sound generation is based on the friction between these two wooden materials—specifically when the branches mechanically scan the rotating discs, similar to a ratchet mechanism. However, unlike a ratchet, every sound parameter can be precisely controlled (through seamless speed and pressure adjustments), allowing for smooth transitions between polyrhythms and soundscapes.

Andreas Trobollowitsch is an Austrian composer, sound performer and artist.
Based on rotation, vibration and feedback systems he uses mainly modified everyday objects, prepared fans and string instruments. Over the last years he has been focusing primarily on conceptual compositions, self-developed musical instruments, sound and drawing installations. Interested in dichotomy of the intellectual and the physical he includes visual aspects, spatiality, movement, and the way that they relate to sound.

Some venues, festivals, galleries and museums include Konzerthaus Wien, Mumok Wien, Museu de Arte do Rio de Janeiro, Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Instituto Moreira Salles São Paulo, Super Delux Club Tokyo, Museum der bildenden Künste Leipzig, Technische Sammlungen Dresden, Kleiner Wasserspeicher Berlin, The Renaissance Society Chicago, Harvestworks New York, Ex Teresa Arte Actual Mexico City, Musée des beaux-arts de Rennes, Ujazdowski Centre for Contemporary Art Warschau, Lithuanian National Museum of Art Vilnius, Ruang MES 56 Yogyakarta … Festival Novas Frequências Rio de Janeiro, TodaysArt The Hague, Festival Maintenant Rennes, Lisboa Soa Lissabon, Sonica Ljubljana, Kontejner Zagreb, Musikprotokoll im steirischen Herbst Graz, elevate Festival Graz … Releases on schraum (Berlin), Monotype records (Warsaw), Filmarchiv Austria (Vienna), Crónica records, Sonoscopia (both Porto), mAtter (Tokyo), Futura Resistenza (Bruxelles/Rotterdam). https://trobollowitsch.hotglue.me/

Simina Oprescu: DISCOMBOBULATION

A symbiosis of synthetic and organic soundscapes, navigating between immersive maximalist layers and stripped-back sonic minimalism. The performance sculpts acoustic spaces, weaving deep harmonic textures and resonant phenomena into an intricate narrative. Rooted in psychoacoustics, each piece acts as a living, evolving physical sound —an exploration of perception that transforms the audience’s awareness of their environment.

Simina Oprescu is a Romanian composer of electroacoustic music and sound artist based in Berlin, Germany, submersing herself in the intricacies of sound’s acoustic and spectral properties. Her compositions embrace a diverse array of instruments, spanning from analog synthesizers to computer music or string instruments. Simina employs acoustic artifacts from physical or natural spaces as recordings, showcasing techniques cultivated through an investigative electroacoustic composition approach.

Her work was presented in numerous festivals, music/radio platforms, galleries and museums, collaborating with various international video artists, and her sound compositions were exhibited in EVA International | Ireland’s Biennial, Museum Tinguely (Basel), Märkisches Museum (Berlin), Palmer Gallery (London), Art Encounters Foundation, MOTA Museum (Ljubljana), n.b.k Berlin, Hošek Contemporary, Suprainfinit Gallery (Bucharest), MARe museum (Bucharest), SONICA, Cynetart (DE), Rokolectiv (RO), Simultan (RO) or ORF musikprotokoll (AT) and having her work mentioned in various magazines, like Positionen Berlin or The Wire. Her releases include work on the Swiss label Hallow Ground. In 2020 she was selected to be part of the SHAPE+ platform artist roster. https://siminaoprescu.net/

Details

Datum:
10. Januar 2025
Zeit:
19:00

Veranstaltungsort

Echoraum
Sechshauser Straße 66
Wien, Wien 1150 Österreich
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Telefon
+43 (01) 812 02 09 30
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